Prototypen

I Midtbyen vil vi i dette projekt undersøge, hvordan vi via ’eksperimenterende fællesskaber’ mellem børn og voksne kan udfordre eksisterende arbejdsformer i kombination med it og digitale medier. Er det med denne tilgang også muligt at spare ressource i forhold til viden og ’hænder’?

Eksperimenterende fællesskaber giver mulighed for at alle børn og voksne deltager, og ikke kun en eksklusiv lille gruppe. Visionen er at skabe grobund for en eksperimenterende arbejdsform, hvor både børn og pædagoger bliver deltagende i en læreproces.

Konkret vil pædagoger og børn udforske forskellige fænomener ved hjælp af GoPro kameraer, iPads og andre digitale teknologier. Intentionen er, at børnene skal i kontakt med andre børn både nationalt og internationalt, hvor de kan lære af hinandens digitale produktioner og erfaringer.

Leg som fænomen er eksempelvis et område vi i Midtbyen vil eksperimentere med. Et spørgsmål for børnene kunne være, hvordan de digitalt kan kommunikere om leg med børn fra andre lande, når de ikke deler samme sprog.

Vi håber at kunne blive til lokal inspiration i forhold til både nye arbejdsmetoder og læringssyn, og i brugen af it. Arbejdsmetoden læner sig op af den nyeste forskning inden for læring (Klaus Thestrup : Eksperimenterende Fællesskaber).

Daginstitution Midtbyen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar