tirsdag den 28. juli 2015

Skattekortet

Virkeligheden i Granly var denne dag 51 børn til fællespasning på legepladsen.
Jeg vil gerne ha at IPaden indgår i hverdagen, som andet legetøj, så derfor også denne dag.
Inspireret af ideer delt i forskningsgruppen, fik jeg hentet nogle billeder ned af skattekort og skat.
"Det grønne stof " var blade og græs på legepladsen, så skattekortet kunne ses mange steder, imens børnene gik rundt med IPaden.
Jeg kaldte på to drenge, som ikke umiddelbart havde gang i en leg, og spurgte om de ville prøve et magisk skattekort på legepladsen.
Det ville de, og der kom efterfølgende, en del børn til, som var interesserede i hvad der foregik.
De børn som havde lyst, prøvede at følge skattekortet, og efter 3/4 t hentede jeg et stykke grønt karton, som jeg gravede ned i sandkassen, og skatten blev gravet frem.
Derefter kom endnu en dreng til som overtog IPaden. Han fandt fysiske spor efter pirater i sandet, kravlede op i et træ med IPaden for at se om han bedre kunne se krydset oppefra et træ, og fik mere fantasi og fortælling ind i legen.
Legen fortsættende indtil IPaden gik i selvsving, og genstartede og genstartede og genstartede.....
Jeg oplevede at IPaden gav nye muligheder  i børnenes egen leg. Jeg satte den i gang, hjalp til så IPaden fik skiftet hænder, og fulgte derudover med på sidelinien en gang imellem. Skatten i sandkassen var ikke nødvendig i børnenes leg, men jeg havde lyst til at prøve det, og det vakte også begejstring hos børnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar